Orientavimosi pradžiamokslis

Orientavimosi pradžiamokslis

Šis pradžiamokslis Jus supažindins su pagrindiniais sprinto orientavimosi varžybų principais: žemėlapiu, trasa, svarbiomis taisyklėmis. Perskaitę šį pradžiamokslį ženkliai palengvinsite savo galimybes varžybų metu greitai susivokti žemėlapyje bei iki minimumo sumažinsite riziką būti diskvalifikuotiems!

Orientavimosi sporto idėja

Orientavimosi sportas (OS) yra pagrįstas principu: įveikti žemėlapyje nurodytą trasą užtrunkant kuo mažiau laiko. Dalyviui iškyla pagrindiniai iššūkiai: suvokti vietovės atvaizdavimą žemėlapyje ir sugebėti pasirinkti greičiausią kelią tarp kontrolinių punktų. Pastarasis iššūkis yra daug svarbesnis sprinto orientavimosi rungtyse – neretai sunkiausia būna pasirinkti tarp greičiausio įmanomo varianto iš keleto galimų. Galiausiai, visa tai daroma bėgant ir esant dideliam greičiui! Todėl nenustebkite, jei dažnai pamatysite sportininką bėgant ir staiga sustojant, dėl to, jog prireikia laiko pagalvoti. Pradedantieji gali pradėti orientavimosi trasą praeiti pėstute. Orientavimosi sportas puikiai tinka norintiems paįvairinti bėgimo treniruotes mąstymo iššūkiais ar praleidžiant laiką vietose, į kurias įprastai nepatektumėte.

Žemėlapis ir simboliai 

Svarbiausias OS komponentas – vietovės žemėlapis, kuriame yra atvaizduoti realiame pasaulyje esantys objektai (namai, keliai, miškai) bei vietovės reljefas (kalvos, šlaitai, duobės). Visi OS sprinto rungtims skirti žemėlapiai yra braižomi pagal tarptautinį ISSOM standartą. Pagal jį, visi realūs objektai yra atvaizduojami pasitelkiant spalvas bei formas. Geras žemėlapio simbolių išmanymas padeda greičiau susieti žemėlapio atvaizdą ir realią vietovę.

Įveikiami / neįveikiami objektai

Sprinto orientavimosi rungtyse viena esminių taisyklių yra įveikiamų bei neįveikiamų objektų atskyrimas. Ši taisyklė yra svarbi užtikrinant vietovės objektų (pvz. tvorų, sienelių, gyvatvorių) saugumą bei gerbiant privačias ar tvarkomas erdves. Apie objektų įveikiamumą būtina spręsti pagal jų atvaizdavimą žemėlapyje. Dešinėje yra pateikiamas draudžiamų kirsti žemėlapio objektų sąrašas. Svarbu suvokti, jog orientavimasis mieste nesuteikia galimybių bėgti efektingai (t.y. laipioti per aukštas tvoras, bėgti kiaurai per tankias gyvatvores ir pan.) it “parkūro” trasoje. Dalyviai, pažeidę taisykles (kirtę neįveikiamus objektus), yra diskvalifikuojami.

 

 

 

 

 

Orientavimosi trasa 

Varžybų trasa yra pažymima rausva/violetine spalva ant žemėlapio, ji susidaro iš starto, kontrolinių punktų, jų eilės numerio bei finišo. Dalyvio tikslas – įveikti trasą žemėlapyje nurodyta eilės tvarka. Startas yra žymimas trikampiu, kontroliniai punktai – apskritimu. Greta apskritimo nurodomas KP eilės numeris trasoje. Startą bei kontrolinius punktus jungia linijos. Markiruoti prabėgimai (pvz. į finišą) yra pavaizduoti linija su tarpais. Finišas yra žymimas dvigubu apskritimu. Neradus vieno iš punktų ar nesilaikant jų eiliškumo, dalyvis yra diskvalifikuojamas.

Jūsų žemėlapis

Žemėlapyje, kurį gaunate starto metu, yra pavaizduota ne tik varžybų vietovė su trasa, bet ir kiti svarbūs elementai.

Pirma, tai žemėlapio mastelis bei horizontalių laiptas. Sprinto orientavimosi žemėlapiuose dažniausiai yra naudojamas mastelis 1:4000 – tai reiškia, jog 1 cm žemėlapyje atitinka 40 m atstumą realioje vietovėje. Savo ruožtu, dažniausiai naudojamas horizontalių laiptas (kokiu dažnumu žymimos reljefo formos) – 2 metrai (gali būti žymima raide H). Ši informacija būna nurodoma varžybų aprašyme, todėl prieš startuodami dalyviai žino žemėlapio mastelį bei horizantalių laiptą.

Antra, tai su Jūsų trasa susijusi informacija. Greta ant žemėlapio atspausdintos trasos, papildoma informacija apie kontrolinius punktus yra pateikiama legendose. Jos būna atspausdintos ant žemėlapio šalia trasos ir pateikiamos sportininkui atskirai pasiimti su savimi. Legendų paskirtis – pateikti detalią informaciją apie kontrolinio punkto eiliškumą: eilės numerį, kodą, taip pat tikslią punkto poziciją remiantis supaprastinta schema. Legendos nurodo tikslią punkto lokaciją kitų objektų atžvilgiu (pvz. jei žvelgiant į žemėlapį, nėra aišku, ar punktas stovi vidinėje ar išorinėje tvoros pusėje, legendose tai yra parodyta). Pravartu žvilgtelėti į punkto kodą tam, jog radę punktą įsitikintumėte, jog tai yra Jums reikalingas punktas. Taip pat legendų viršuje įprastai yra nurodomas varžybų pavadinimas, trasa ar grupė, jos ilgis. Ant žemėlapio taip pat atskirai gali būti parašyta Jūsų grupė.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontrolinis punktas  ir atsižymėjimas

Kontrolinis punktas (KP) – tai objektas, stovintis žemėlapyje pažymėtoje vietoje. Iš jų susideda trasa, kurioje KP reikia surinkti nurodyta tvarka. Vietovėje kontrolinis punktas yra žymimas 30x30 cm dydžio balta-oranžine prizme, pakabinta ant stovo (ar kito objekto, pvz. medžio). Virš prizmės yra pritvirtinta SportIdent (SI) atsižymėjimo stotelė, ant kurio pažymėtas punkto identifikacinis numeris - kodas (pvz. 31). Punktą būtina atsižymėti įkišant SI kortelę į skylutę – akimirksniu iš stotelės pasigirsta garsinis signalas bei atsiranda lemputės mirksėjimas. Naujesnės kartos SI Air kortelės veikia bekontakčiu principu – jomis užtenka perbraukti greta atsižymėjimo stotelės. Kai atžyma užregistruota, iš kortelės pasigirsta pypsėjimas bei mirksi lemputė. Atsižymėjimo kortelę galima išsinuomuoti varžybų metu. Starto koridoriuje kortelę būtina išvalyti (SI Air kortelę – ir aktyvuoti), o baigus trasą – nuskaityti sekretoriate.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rėmėjai